کد خبر: ۵۵۸۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
"ناتوی عربی" متشکل از عربستان، امارات، کویت، بحرین، عمان، قطر، مصر و اردن خواهد بود

دونالد ترامپ در تلاش برای اتحاد نظامی اعراب علیه ایران| موانع تشکیل "ناتوی عربی" کدام‌اند؟

فرمانده نیروهای مسلح بحرینی اخیرا گفته است که هنوز در ابتدای اجرای ایده تشکیل اتحاد نظامی هستیم اما او انتظار ندارد که این ایده به زودی موفق شود. در ماه اکتبر وزیر خارجه بحرین گفته بود که این اتحاد می تواند در سال آینده شکل گیرد. یک پژوهشگر می‎گوید که بعید است حتی اگر اتحادی نیز شکل گیرد شباهتی به ناتو داشته باشد. موضع کشورهای عربی درباره ایران یکی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت "راشا تودی" به نقل از منابع مرتبط با سایت "دیفنس نیوز" اشاره می‌کند که ایالات متحده در تصمیم خود برای نزدیک کردن کشورهای عربی و تشکیل یک اتحاد نظامی میان آنان تحت عنوان ناتوی عربی مصمم است. با این حال، به گزارش این سایت موانع قابل توجهی در مسیر تشکیل این اتحاد نظامی وجود دارند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "دیفنس نیوز" اشاره می‌کند که ناتوی عربی متشکل از شش کشور عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، عمان، قطر، مصر و اردن خواهد بود. 

دونالد ترامپ در تلاش برای اتحاد نظامی اعراب علیه ایران| موانع تشکیل ناتوی عربی کدام‌اند؟

این سایت می‌نویسد: "فرمانده نیروهای مسلح بحرینی اخیرا گفته است که هنوز در ابتدای اجرای ایده تشکیل اتحاد نظامی هستیم اما او انتظار ندارد که این ایده به زودی موفق شود. در ماه اکتبر وزیر خارجه بحرین گفته بود که این اتحاد می تواند در سال آینده شکل گیرد. 

"دیفنس‌نیوز" اما اشاره می‌کند که دستکم یک موفقیت در مسیر اجرای این ایده ایجاد شده است. این سایت می‌نویسد در این زمینه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در به اشتراک‌گذاری اطلاعات اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند.اعضای ناتوی عربی تجهیزات و تسلیحات متفاوتی دارند؛ از جمله نیروی هوایی مصر که مجهز به اف -16 امریکایی و میگ روسی است در حالی که نیروی هوایی عربستان اف-15 امریکایی و جنگنده‌های اروپایی در اختیار دارد و اماراتی‌ها که به اف-16 و میراژ فرانسوی مجهز هستند. یکی دیگر از موانع در این مسیر  روابط تیره و تار کشورهای متحد عربستان با قطر است. 

دونالد ترامپ در تلاش برای اتحاد نظامی اعراب علیه ایران| موانع تشکیل ناتوی عربی کدام‌اند؟

"راشا تودی" در ادامه به نقل از "ولادیمیر ساژین" پژوهشگر ارشد بخش خاورمیانه در موسسه مطالعات شرقی اکادمی علوم روسیه می‌گوید: "سالهاست صحبت‌هایی درباره ناتوی عربی مطرح می‌شود. اسرائیل قصد دارد که اعضای این اتحاد نظامی یعنی شش کشور پادشاهی حاشیه خلیج فارس به علاوه مصر و اردن را به یکدیگر متصل کند و اطلاعات لازم را به اعضای آن ارائه کند و امریکا نیز منابع لازم را بدون پیوستن رسمی به آن اتحاد برای اعضا فراهم نماید". 

این پژوهشگر اما می‌گوید که بعید است حتی اگر اتحادی نیز شکل گیرد شباهتی به ناتو داشته باشد. ممکن است برخی از ساختارهای سازمانی رسمی برقرار شوند اما تردید جدی وجود دارد که کارآیی ناتو را داشته باشد. او می‌گوید در نهایت به نظر می‌رسد همه صحبت‌ها بر سر ناتوی عربی یک تبلیغ سیاسی است و پیشرفت واقعی‌ای ندارد. او می‌گوید موضع کشورهای عربی درباره ایران یکی نیست. عربستان سعودی با ایران خصومت دارد در حالی که عمان و قطر چنین حالتی را ندارند. از نظر روابط اقتصادی امارات ارتباط نزدیکی با ایران دارد. 

"راشا تودی" در ادامه می‌نویسد قرار بود تا در پائیز امسال نشستی با حضور ترامپ و رهبران کشورهای عربی در این‌باره تشکیل شود اما تا نیمه سال 2019 میلادی به تعویق افتاد و آن هم رسوایی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی بود که امریکا را مجبور کرد تا بحث درباره همکاری استراتژیک را به تعویق اندازد. 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که یکی از موانع عمده آن این است که برخلاف خواست ترامپ که می‌خواهد اسرائیل به این اتحاد نظامی عربی بپیوندد، جامعه اسرائیل چنین چیزی را نمی‌پذیرد. این سایت می‌نویسد: "ارتش‌های عربی نیروی نظامی قابل توجهی ندارند و سازمان‌یافته نیستند."

دونالد ترامپ در تلاش برای اتحاد نظامی اعراب علیه ایران| موانع تشکیل ناتوی عربی کدام‌اند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین